Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Concierto "Para Mis Muertos"

"Dia de los muertos"

(De dag van de doden)

Voz Latina & VZW Mezcal

• 29 Okbotber 2016
  • Magdalenakerk, Brugge

Dag van de doden: Een groot Mexicaans feest!

De dood is voor Mexicanen niet een afsluiting of een einde. Het is een heel belangrijk deel van het alledaagse leven. Op de ´Dag van de Doden` worden overledenen verwend en in de watten gelegd.

Kleurrijke decoraties, bloemen, parades en processies brengen de straten tot leven.

In de huizen wordt lekker gekookt en worden de ‘altaren’ versierd. Het is feest!

De ‘ofrenda-altar’ is een Mexicaanse traditie die jaarlijks wordt opgedragen aan de familieleden en vrienden die ons hebben verlaten. Ook mensen met wie we geen directe band hebben, maar die we bewonderen, willen we op die manier respect betuigen.

De doden komen op bezoek vandaag en gasten ontvang je altijd met stijl!

De dood is universeel.

De manier waarop we ermee omgaan, verschilt per cultuur.

Etno-Jazz

De muziek van multi-instrumentalist Luiz Márquez wordt steeds gekenmerkt door het vermengen van prehispaanse invloeden en hedendaagse stijlen, waardoor een krachtig symbiotisch geheel ontstaat. Traditionele Meso-Amerikaanse instrumenten zoals de huéhuetl, de teponaztle, schildpadschalen, zeeslakkenhuizen, ocarina’s en diverse fluiten gaan in dialoog met westerse instrumenten als de saxofoon, de gitaar en basgitaar en de viool in een wereldmuziekgenre dat de naam Etno Jazz kreeg.